Hypotheek Notaris

Hypotheek oversluiten? Wat heeft een notaris daar nou mee te maken?

Omdat de hypotheekrente nog steeds historisch erg laag is, maar wel wat aan het stijgen is, zijn veel huiseigenaren momenteel bezig om te kijken of ze nog snel kunnen profiteren van de lage hypotheekrente om zo hun woonlasten te kunnen verlagen.

Dat is een heel proces dat begint bij de hypotheekadviseur en eindigt bij de ondertekening van de hypotheekakte op het notariskantoor. Van het begin tot het eind kan het soms best wat tijd kosten.

Ik ga in deze column proberen uit te leggen hoe een oversluiting in zijn werk gaat. Allereerst maakt men een afspraak bij een hypotheekadviseur over de nieuwe hypotheek. Die gaat samen met de klant bekijken wat het beste is: dat betekent dat er soms meerdere offertes bij verschillende banken worden opgevraagd om te kijken wat het meest voordelig is. Er wordt bekeken hoeveel er kan worden geleend, hoe hoog de boeterente is, of er ook een verbouwing gewenst is waar extra geld voor nodig is. Bekeken wordt ook of de rente voor langere tijd moet worden vastgezet of juist variabel moet blijven: kortom advies op maat en dat kost natuurlijk tijd.

Vaak moet ook het huis worden getaxeerd om vast te stellen wat er kan worden geleend en of een verbouwing wel waarde vermeerderend is (iedereen vindt zijn huis natuurlijk veel waard, maar de bank wil dat natuurlijk ook bevestigd hebben door een taxateur). Ook dat kost tijd natuurlijk.

Als de bank alle gegevens heeft (inkomens, taxatierapport, overige relevante gegevens) gaat de bank een en ander uitvoerig bekijken: ook dat kost weer de nodige tijd: het moet immers heel zorgvuldig gebeuren. Als dat allemaal uiteindelijk klaar en goed bevonden is, stuurt de bank de hypotheekstukken naar de notaris.

Waarom de notaris?

de notaris zal de hypotheekakte moeten opstellen. Die akte geeft de bank namelijk zekerheid dat als er door de klant niet netjes rente en/of aflossing wordt betaald, de bank zich kan verhalen op het huis als onderpand.

De nieuwe hypothecaire lening wordt gebruikt om de oude lening af te lossen. Deze aflossingen lopen via de notaris, zodat de nieuwe bank zeker weet dat de aflossing ook echt gebeurt.

De notaris moet veel juridische handelingen uitvoeren:

Allereerst gaat de notaris officieel de oude hypothecaire lening opzeggen bij de oude bank (aflosnota): veel banken hanteren verschillende opzegtermijnen waar de notaris zich aan moet houden: de ene bank hanteert een opzegtermijn van 14 dagen en andere soms een opzegtermijn van wel 30 dagen (een maand!). Deze aflosnota is ook maar beperkt geldig en als deze dus wegens tijdsverloop niet meer geldig is, moet er weer een nieuwe worden aangevraagd (met weer dezelfde opzegtermijn).

Daarna moet de nieuwe hypotheekakte worden ondertekend en in het kadaster ingeschreven: daarvoor moet de notaris een heleboel zaken controleren: bij het Kadaster, maar ook bij de verschillende registers (curatele, faillissementsregister enzovoort): ook dat moet weer heel zorgvuldig gebeuren.

Het geld van de nieuwe hypothecaire lening wordt gebruikt om de oude bank af te lossen en zoals eerder gezegd: ook dat gaat altijd via de notaris. Als de hypothecaire lening helemaal is afgelost moet de notaris het oude hypotheekrecht nog officieel doorhalen: een afgeloste hypotheek staat namelijk nog wel in het kadaster geregistreerd en moet dus via een officiële akte doorgehaald worden bij het kadaster (dat heet ‘royementsakte’).

Natuurlijk probeert iedereen (adviseur, bank en notaris) het zo snel mogelijk te doen, maar uit vorenstaande blijkt dat het van begin tot eind toch een heel uitvoerig proces is, dat inderdaad soms wat langer duurt dan gedacht!

Mocht u nog vragen hebben, dan kunt u natuurlijk altijd contact met mij en mijn team opnemen; hieronder staan alle contactgegevens die u daarvoor nodig heeft.

Dr. Nassaulaan 8
9400 CA ASSEN
tel +31(0)592-311550