Bij het ondertekenen van een overdrachtsakte van een woning ligt natuurlijk ook het dossier op tafel,
veel mensen verbazen zich er dan over hoe dik het dossier is! Nou dat komt zo: het grootste deel van de werkzaamheden van een notaris bij de overdracht van een woning bestaan uit recherchewerkzaamheden, of in gewoon Nederlands: het controleren van alle benodigde gegevens.
Koopcontract
Als een koper zijn droomhuis heeft gevonden, volgen er vaak spannende onderhandelingen tussen de verkoper en de koper over de koopprijs en andere voorwaarden. Als de koop gesloten is worden alle afspraken vastgelegd in een –zogeheten voorlopig- koopcontract. Dat koopcontract gaat vervolgens naar ons notariskantoor en wij zorgen er dan voor dat alles wordt vastgelegd in een officiële akte (de overdrachtsakte).
Controle, check
Voordat een huisoverdracht helemaal klaar is en de koper eigenaar is geworden, moet er door ons kantoor een heleboel zaken worden gecontroleerd: Allereerst de gegevens van het verkochte huis. Via het Kadaster controleren wij of het verkochte huis wel op naam van de verkoper geregistreerd staat en of er bijvoorbeeld ook een hypotheek op het huis rust? daarnaast kijken we of de verkoper wel mag verkopen? is hij niet failliet ? zit er geen beslag van een deurwaarder op het huis? allemaal zaken die natuurlijk juridisch in orde moeten zijn. Verder controleert het notariskantoor natuurlijk alle persoonsgegevens: is de koper/verkoper gehuwd of is er iemand gescheiden en/of is één van de verkopers overleden? Mogen de verkoper en koper wel tekenen? Of is misschien sprake van curatele, of van faillissement of wettelijke schuldsanering? Ook checkt het notariskantoor de identiteitsbewijzen van verkoper en koper, via het VIS (Verificatie Informatie Systeem). In dit systeem zijn alle gestolen of vermiste identiteitsbewijzen opgenomen. Vlak voor de officiële overdracht op ons notariskantoor wordt eerst weer bij o.a. het kadaster gecontroleerd of er nog steeds geen beslag (door een schuldeiser van de verkoper) is gelegd op het huis en of de verkoper niet stiekem zijn huis al aan een ander heeft overgedragen. Maar er worden natuurlijk ook andere zaken gecontroleerd: is bijvoorbeeld het geld van de koper of zijn hypotheekbank wel binnen op de rekening van de notaris? Pas als dat allemaal goed is wordt de officiële overdrachtsakte door iedereen getekend. Deze akte stuurt de notaris vervolgens naar het Kadaster om ervoor te zorgen dat de koper eigenaar wordt.
Geld
Na het tekenen van de akte wordt -voordat de verkoper de koopsom krijgt uitgekeerd- voor de laatste maal door het notariskantoor gecontroleerd of alles echt goed is gegaan. Pas als bij deze controle geen problemen blijken, krijgt de verkoper zijn geld. Kortom een heleboel controles en checks om er voor te zorgen dat de overdracht van het huis goed gaat en uw geld als koper en verkoper veilig is en vandaar dus dat dikke dossier.
Notariskantoor mr. Adam Elzinga
Dr. Nassaulaan 8
9401 HK Assen
Tel: 0592-311550